Wczoraj wykluczenie jutro zatrudnienie
INNOWACYJNY PROJEKT 2012/2013
? PL Wczoraj wykluczenie, jutro zatrudnienie.?
Projekt realizowany jest ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet I Zatrudnienie integracja społeczna, Działania 1.1 Wsparcie systemowe instytucji rynku pracy.
Projekt realizowany jest w partnerstwie:
Lider projektu:
Stowarzyszenie PROREW
Partnerzy:
-Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Zawodowego ?ŚCDN
-Izba Gospodarcza ?Grono Targowe Kielce? ?GTK
-Stowarzyszenie Integracja i Rozwój-SIR
Cel Projektu:
Opracowanie, przetestowanie oraz upowszechnienie i włączenie do polityki innowacyjnej modelu w okresie 34 m-cy rozwiązań służących ułatwieniu wchodzenia na rynek pracy 102 wychowanków MOW w woj. Świętokrzyskim
w wyniku współpracy podmiotów działających w obszarze zatrudnienia, pomocy integracji społecznej oraz przedsiębiorców. Z naszego Ośrodka zostanie zakwalifikowanych 50 wychowanków.
UDZIAŁ W PROJEKCIE JEST BEZPŁATNY!
Rekrutacja do projektu będzie prowadzona przez Lidera Projektu
w porozumieniu z dyrektorami, nauczycielami i wychowawcami 4 MOW- ów
w ( MOW- Zawichost, MOW- Dobromyśl, MOW- Podzamcze oraz MOW- Rembów)
ETAPY REALIZACJI PROJEKTU CZYLI CO I JAK CHCEMY ZROBIC?
Zadanie 1: Diagnoza, analiza badań oraz nawiązanie współpracy z pracodawcami.
Zadanie 2: Opracowanie wstępnej wersji produktu finalnego oraz strategii wdrażania produktu.
Zadanie 3: Przygotowanie kadry Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych w woj. Świętokrzyskim do prowadzenia produktu oraz przygotowanie pracodawców do realizacji projektu.
Zadanie 4: Testowanie produktu
Testowanie opracowanego modelu pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym w zakresie ułatwiania im wejścia na rynek pracy ze względu na złożoność problemu i rodzaj grupy docelowej będzie odbywało się przez cały rok szkolny.
Co 3 m-ce dokonywana będzie wewnętrzna ewaluacja w celu analizy efektów testowania wyników , organizacja zajęć testujących:
- 1)Indywidualne zajęcia w celu uzupełnienia braków edukacyjnych z zakresu J. polskiego, j. obcego, matematyki, ICT, przedsiębiorczości.
- 2)Indywidualne zajęcia w celu uzupełnienia braków pedagogiczno- resocjalizacyjno-zawodowych.
- 3)Zajęcia z treningu zastępowania agresji
- 4)Zajęcia z treningu twórczego myślenia
- 5)Indywidualne konsultacje z ekonomii
- 6) Indywidualne konsultacje z prawnikiem
- 7)Alternatywne formy rozwoju
- 8)Uczestnictwo w miesięcznych zajęciach u pracodawcy
Zadanie 5: Analiza rzeczywistych efektów testowania produktu opracowanie finalnego produktu
Zadanie 6: Upowszechnienie i włączenie produktu finalnego w nurt polityki
SKĄD POMYSŁ NA PROJEKT
W Polsce nie badane są losy wychowanków opuszczających Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze pod kątem skuteczności usamodzielniania się po cyklu działań resocjalizacyjnych jak również pod kątem sytuacji rynku pracy.
Na podstawie informacji uzyskanych od kadry MOW z woj., świętokrzyskiego można stwierdzić, że readaptacja, a w szczególności wejście wychowanków w dorosłe życie stanowi poważną barierę dla budowania stabilizacji i harmonijnej przyszłości w ich życiu zawodowym i rodzinnym. Niewystarczająca wiedza, nieodpowiednie kwalifikacje społeczno-zawodowe, niezaradność życiowa, ograniczone możliwości rozwoju zawodowego- to główne determinanty degradacji społecznej byłych wychowanków MOW-ów.
Wymienione bariery stanowią poważny problem z dostosowaniem wychowanków do życia społecznego i asymilacji po opuszczeniu MOW-u. Kadra wychowawcza MOW sygnalizuje, że czas spędzony w ośrodku jest jedynym momentem dla podopiecznych kiedy mogą podjąć właściwe i skuteczne kroki ku własnemu rozwojowi. Problem pogłębia fakt, że wychowankowie mają faktyczne problemy w nauce co stoi na przeszkodzie w zdobywaniu kwalifikacji zawodowych a to przekłada się na utrudnioną możliwość znalezienia pracy.
Innowacyjność proponowanego modelu pracy polega na jego interdyscyplinarnym charakterze, kompleksowości, połączeniu różnych typów metod, form i działań w celu stworzenia lepszych warunków do wejścia na rynek pracy młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, przebywającej w MOW- ach a także zmiany postrzegania ? MOW-jaków ? przez pracodawców i społeczeństwo.
NINIEJSZY PROJEKT NIE STANOWI ROZWIĄZANIA W/W PROBLEMÓW LECZ MA NA CELU WYPRACOWANIE NOWYCH, NIESTOSOWANYCH DOTYCHCZAS ROZWIĄZAŃ.